
Podcasty stały się popularną formą treści dla ludzi szukających informacji, rozrywki lub po prostu nowego sposobu spędzania czasu. Wielu odbiorców nie przekonało się jeszcze do tego sposobu konsumowania treści, ale nie zmienia to faktu, że liczba słuchaczy podcastów wciąż rośnie! Co to oznacza dla Ciebie? Jako przedsiębiorca albo osoba, która chce się dzielić swoją misją ze światem, możesz śmiało rozpatrzyć taką opcję docierania do odbiorców.
„No dobrze, ale ile mi to zajmie?” – zapytasz.
Ile trwa przygotowanie podcastu samodzielnie?

Znasz tę uniwersalną odpowiedź: „To zależy”? Oczywiście ma swoje zastosowanie również tutaj. Postaramy się jednak to zawęzić. Przyjmijmy że chcesz robić wszystko samodzielne.
Ilość czasu spędzonego nad podcastem może się różnić w zależności od długości programu, częstotliwości odcinków i poziomu produkcji. Istnieją pewne ogólne wytyczne, które pomogą Ci lepiej zrozumieć, czego możesz się spodziewać.
Jeśli planujesz uruchomić cotygodniową audycję, spodziewaj się spędzić co najmniej kilka godzin każdego tygodnia nad podcastem, włączając w to przygotowanie, nagrywanie, edycję i publikację. W zależności od wielkości audycji, to zaangażowanie czasowe może znacznie wzrosnąć. Na przykład, jeśli masz gości w podcaście lub jeśli nagrywasz go na żywo, wcześniej musisz przygotować się do wywiadów/rozmów: znaleźć rozmówców, być może nieco przeszkolić je technicznie itd.
Tutaj omawiałam ten temat: Zapraszanie gości do podcastu – to proste!
Edycja podcastu i jego promocja

Następnie rozważ czas, który poświęcisz na nagrywanie i edycję odcinków. W zależności od sprzętu i doświadczenia, nagranie jednego odcinka podcastu może zająć od 30 minut do kilku godzin. Potem przychodzi czas na edycję dźwięku: usunięcie szumu tła, dostosowanie poziomów i wycięcie wszelkich błędów. Przyjmuje się, że edycja dźwięku zajmuje zwykle 3 razy tyle czasu, co surowe nagranie. Więcej o montażu dźwięku możesz posłuchać np. w mojej rozmowie z Krystianem w #39 odcinku Łosiologii.
Kolejnym ważnym czynnikiem do rozważenia jest czas, który poświęcisz na promocję swojego programu. Może to być promocja płatna, ale jeśli nie chcesz inwestować pieniędzy, trzeba zainwestować czas. 🙂 Do promocji zaliczamy przygotowywanie treści do social mediów (np. z wykorzystaniem audiogramów i bloga), recykling treści z odcinka czy goszczenie w innych podcastach. Niektóre z tych rzeczy możesz zlecić, ale gościć w innych podcastach musisz osobiście. 🙂 Każdy odcinek wymaga też opisu czy dobrania tytułu i to też związane jest z promocją programu.
Budowanie społeczności

W czas tworzenia podcastu wlicz też budowanie społeczności. Mam tu na myśli takie działania jak odpowiadanie na pytania słuchaczy i na e-mail oraz aktualizowanie swojej strony internetowej lub kont w mediach społecznościowych. Dużo jest tu bieżącej, poniekąd administracyjnej pracy.
Przykładowy czas pracy nad podcastem

W 2022 roku najwięcej czasu spędziłam nad odcinkiem numer numer 46- Park łosi w Północnej Szwecji . Stworzenie tego odcinka zajęło mi ponad 7 godzin (nie wliczam w to podróży samochodem oraz samego pobytu w parku). Tylko przesłuchanie nagrań „na grubo” zajęło mi ponad godzinę. Do tego reaserch, obróbka dźwięku (miałam kilkanaście ścieżek), nagranie, montaż i dystrybucja. To był męczący odcinek.
Najkrócej, bo nieco ponad godzinę zajął odcinek numer 47 – aktywnie i blisko natury. To odcinek nagrany z Julią w jej podcaście „Świat burzy”. Ja dograłam do niego „tylko” wstęp i zakończenie, jednak całość zajęła mi więcej, niż się spodziewałam.
Średnio pracuję nad każdym odcinkiem od 3 do 5 godzin. Sam montaż zajmuje około 3 razy więcej czasu niż nagranie wejściowe. Wpisy w stronę oraz opisy odcinków tworzy Agata – tu możesz wysłuchać rozmowy z moją wirtualną prawą ręką 49- Wciąż się zastanawiasz, czy nagrywać podcast?
Na początku mojej podcastowej drogi najwięcej czasu i energii zajmował mi montaż. Z czasem wypracowałam swoje dobre nawyki i nauczyłam się obsługi programu do obróbki dźwięku, który odmienił moje podcasterskie życie. Interesuje Cie ten aspekt? Wysłuchaj koniecznie tego odcinka- Jak usprawnić montażu podcastu? 6 sposobów!
W pracę nie wliczam komunikacji z moimi gośćmi, a ta też potrafi zająć sporo minut i planowania. Zdecydowanie za mało czasu spędzam natomiast nad promocją, na tą nie starcza po prostu siły.
Regularne prowadzenie podcastu zobowiązuje i potrafi pochłonąć sporo zasobów czasowych. Jest jednak szalenie satysfakcjonujące! Lepiej założyć, że zajmie to więcej, i miło się zdziwić 🙂 Może się też okazać, że niektóre zadania związane z edycją czy promocją podcastu będzie Ci się bardziej opłacało zlecić. Wtedy możesz napisać do mnie. 🙂