Poznaj korzyści z nagrywania podcastu!
Wciąż się zastanawiasz, czy nagrywać podcast? Jest prawdopodobieństwo, że #049 już odcinek Łosiologii przekona Cię do tego, by nacisnąć „REC” i wypuścić w świat swój pierwszy odcinek podcastu. Bo podcast to jeden z najlepszych sposobów dotarcia do zaangażowanych odbiorców w internecie.
O plusach wynikających z nagrywania podcastu i innych tematach okołopodcastowych rozmawiałam z Agatą Borowską: wirtualną asystentką i moją podcastową prawą ręką. Ten wpis to esencja naszej rozmowy.
Druga część rozmowy z Agatą dotyczy tworzenia treści w internecie i pojawi się jako #050 odcinek Łosiologii. Już teraz gorąco na niego zapraszamy.
Korzyści z nagrywania podcastu? Uwaga odbiorcy!
Podcast pozwala Ci zatrzymać uwagę odbiorcy na dłużej. W dobie krótkich, kilkunastosekundowych filmików w social mediach to coś wyjątkowego. Ktoś może włączyć sobie Twoje nagranie i wyjść na spacer, gotować albo spędzić z Tobą drogę do pracy w samochodzie. W ten sposób przyzwyczaja się do Twojej obecności i zaczynasz być dla odbiorcy kimś jak dobry znajomy. No i spędzi z Tobą nawet godzinę, jeśli Twoje podcasty są tak długie i ciekawe. To naprawdę bezcenne!
Podcasty pomagają w nawiązywaniu relacji – zarówno z odbiorcami, jak i bardziej ogólnie. Może będziesz szukać rozmówców do swojego programu, a może będziesz chciał(a) się dowiedzieć czegoś o podcastingu i rozwijaniu się jako podcaster(ka). Przy każdej z tych okazji poznasz nowych ludzi i na chwilę pojawisz się w nowym otoczeniu.
Jeśli więc lubisz poznawać nowych ludzi, tworzenie własnego podcastu na pewno Ci w tym pomoże. Rozmówcy najczęściej chętnie zgadzają się na wspólne nagranie, a inni podcasterzy służą radą.
Inny odcinek o podcastach: Audacity czy Reaper – który program wybrać do edycji podcastu?
Stajesz się ekspertem w oczach słuchacza
Specjalistyczny podcast sprawia, że słuchacz zaczyna Tobie widzieć – czy raczej słyszeć! – eksperta w danej dziedzinie. To wiąże się też z uwagą, którą poświęca na słuchanie Twojego programu. Jeśli słuchacz Cię polubi i na swój sposób przywiąże się do Ciebie, zaczniesz mu się też kojarzyć z określoną tematyką. To już tylko jeden krok od wybrania Twojego produktu i usługi, kiedy będzie miał taką potrzebę.
Pomyśl o swoich ulubionych podcastach (oczywiście jeśli ich słuchasz). Na pewno określone osoby kojarzą Ci się z daną branżą. Wypracowanie takiego skojarzenia w głowie swojego odbiorcy – to olbrzymia korzyść z nagrywania podcastu.
Szansa na dotarcie do nowych osób
Wiesz już, że dzięki podcastowi dotrzesz do odbiorców, którzy są przez kilkadziesiąt minut skupieni na Twojej treści. Warto też wiedzieć, że wiele treści z jednego odcinka możesz zaprezentować w inny sposób.
Robiąc lub zlecając transkrypcję, sprawiasz, że treść Twojego podcastu poznają także osoby, które z różnych powodów nie mogą go wysłuchać. Dodatkowo spisana treść może pomóc wzmocnić pozycję Twojej strony internetowej, na której publikowane będą transkrypcje. Jeśli wciąż się wahasz, czy podcast powinien mieć swoją stronę internetową, postaram się rozwiać Twoje wątpliwości w jednym z kolejnych wpisów.
Podcasty nadają się też do recyklingu treści – możesz na bazie rozmowy z gościem w odcinku zrobić na przykład karuzelę na Instagramie. W ten sposób znowu docierasz do nowych osób, a tym samym zachęcasz je do zapoznania się z Twoimi odcinkami. Szkoda, aby ciekawa rozmowa czy Twój inspirujący monolog pozostał tylko w zapisie audio.
Przy podcaście uczysz się mnóstwa rzeczy
Czy w swojej regularnej pracy nauczyłabym się montażu albo promocji w social mediach? Raczej nie! Nie miałabym też okazji zgłębiać sztuki wywiadu i w ogóle działania w radiu. Podcastowanie pozwala uczyć się wielu nowych rzeczy. Ta dziedzina wciąż się rozwija, więc i nowinek przybywa.
Posłuchaj również: Błędy podcasterów. Sprawdź, jak ich unikać